Written by

Ijesztően magas a budapesti iskolák környékén mért nitrogén-dioxid-szint

Hírek, home_slider| Views: 1533

Habár az elmúlt években csökkent a kén-dioxid, az ólom, valamint a nagyméretű por mennyisége a főváros levegőjében, az asztmás megbetegedésekért felelős nitrogén-dioxid és szállópor mennyisége mit sem változott.

Ennek egyik legfőbb oka, hogy jelentősen megnőtt az autóállomány – azon belül is a dízel autók száma – továbbá az autók átlagéletkora is emelkedett. A Greenpeace Magyarország legfrissebb mérései alapján az iskolák környékén jóval magasabb a légszennyezettség, mint a környékbeli mérőállomások más helyein. A mért adatok alapján valószínűsíthető, hogy Budapest valamennyi tanintézményének közvetlen környékén – ahol jelen esetben nem tudták mérni a légszennyezettséget – épp ilyen kritikus a helyzet.

A The Lancet Planetary Health című tudományos folyóirat áprilisi számában megjelent tanulmány rámutat arra, hogy globálisan évente négymillió asztmás megbetegedést okoz a gyermekek körében a közúti járművek szennyezőanyag-kibocsátása, ezen belül is legfőképp a nitrogéndioxid-szennyezés. (A nitrogén-dioxid főként a régi, szennyező dízeljárművek kipufogógázából, valamint a télen helytelen fűtési szokások révén kerül a levegőbe.)

Az eset nem új, és sajnos nem is egyedi. Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról, hogy az Egyesült Királyságban évente 28-36 ezer haláleset tudható be annak, ha valaki túl sokáig van kitéve szennyezett levegőnek.

Mivel hazánkban a dízel autók használata jelentős mértékben járul hozzá a szállópor (PM10) és a nitrogén-dioxid (NO2) okozta légszennyezettséghez, ezért a Greenpeace Magyarország céldátum bevezetését sürgeti ezeknek az autótípusoknak a forgalomból való kivezetésére.

 

Forrás: villanyautosok.hu; thelancet.com; greenpeace.org