Napjainkban számos olyan, többnyire az angolszász kultúrából átvett, ritkábban magyarított új fogalommal találkozunk, amely szorosan kapcsolódik a fenntarthatósági témákhoz. Például mit jelent a greenwishing? Mivel több az upcycling a recycling-nál? Cikksorozatunk első részében az angol kifejezésekből szemezgetünk.
Greenwishing
Amikor azt gondoljuk, hogy elég szelektíven gyűjteni a szemetet a klímaváltozás megállításához, akkor tévedünk. Pontosabban szólva egyfajta vágyvezérelt gondolati torzítással élünk, amelyet ma már greenwishingnek nevezünk. Az angol kifejezés, amely a zöld és a kívánság szavak összeolvadásából jött létre azt a folyamatot jelöli, amely túlbecsüli egy-egy környezetbarát cselekedet hatását vagy szoros kapcsolatot feltételez egy tevékenység és környezeti hatás között. Az első példán kívül az is idetartozik, ha egy cégvezető az iroda zöldítése után azt gondolja, hogy a vállalat tevékenysége is zöldebbé vált.
Greenwashing
A magyarul legtöbbször zöldre festésként alkalmazott kifejezést 1986-ban egy amerikai környezetvédő találta ki. A greenwashingnak nevezzük a fenntartható, környezetvédő tettek látszatának keltését, amelyeket valós cselekmények nem kísérnek vagy azokkal nem állnak összhangban. A mindennapokban általában a különböző nagyvállalatok, cégek, kormányok részéről megfigyelhető az a tendencia, hogy reklámstratégiákat és marketingeszközöket vetnek be annak érdekében, hogy önmagukat a bolygót védő és a természetre figyelmet fordító piaci szereplőnek állítsák be.
Upcycling
A fogalom nem összetévesztendő a recycling kifejezéssel, bár mindkettőt újrahasznosításra szokás fordítani itthon. A két hulladékhasznosítási gyűjtőfogalom valójában más-más lépcsőt jelent a hulladékpiramisban. Míg a klasszikus újrahasznosítás (recycling) a hulladékot anyagukban használja újra, addig az upcycling közelebb van az „újraértelmezéshez”. Utóbbi esetben mindig egyfajta értéknövekedés is történik, egy adott, már hulladéknak ítélt anyagból olyan dolog születik, amely értéktöbblettel, plusz funkcióval bír, nem csupán alapanyag. Mint amikor pulóver készül a PET-palackokból vagy táska a textilhulladékból.
Net-zero
Nettó zéró, zérókibocsátás, karbonsemlegesség… ezek mind ugyanazt a célállapotot jelölik, amelyet eddig kevés vállalatnak és sajnos egy ország gazdaságának sem sikerült elérni. A nettó zéró (net-zero) azt a pontot jelöli, amikor a szén-dioxid-kibocsátás nullára csökken vagy különféle környezetvédelmi és technológiai megoldásokkal teljes mértékben ellensúlyozzák a kibocsátott mennyiséget. Több állam kijelölt már egy olyan céldátumot, amikorra karbonsemlegessé válnának, korábban megjelent körképünkből ezekből gyűjtöttünk néhányat.
Cikksorozatunk második részében a fenntarthatósággal kapcsolatos magyarosított kifejezések közül mutatunk be néhányat.
Forrás: Zöld Pszichológia