Nemrég jelent meg a Greenpeace városértékelése, ahol az európai nagyvárosokat osztályozták aszerint, hogy mennyire tiszta a levegő, milyen a tömegközlekedés, illetve mennyire biztonságosak az utak. A kiértékeléskor Budapest sem maradt ki a listából.
A tanulmány rávilágít, hogy a levegő tisztasága és a közlekedésbiztonság között szoros a kapcsolat. Amennyiben fenntartható módon fejlesztik a tömegközlekedés infrastruktúráját, akkor az emberek tisztább levegőt lélegezhetnek, és az utak is biztonságosabbak lesznek a kerékpáros és gyalogos közlekedés számára. Ahol a levegő is tiszta, azokban a városokban a legbiztonságosabbak az utak, hiszen ott a legfejlettebb a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra is.
Az összesített értékelés szerint a legtisztább és legélhetőbb európai város Koppenhága, melyet Amszterdam és Oslo követ. A sor végén Róma kullog, rögtön mögötte pedig Moszkva. Budapest a listán a kilencedik helyet foglalja el a 13 vizsgált városból, ahol a tömegközlekedés magas pontszámot kapott, viszont a légszennyezettség, valamint az utak biztonsága jóval aggasztóbb, illetve sok fejlesztést igényel még a kerékpáros és a gyalogos infrastruktúra fejlesztése.
A teljes sorrend:
- Koppenhága
- Amszterdam
- Oslo
- Zürich
- Bécs
- Madrid
- Párizs
- Brüsszel
- Budapest
- Berlin
- London
- Moszkva
- Róma
Aki szeretné elolvasni a teljes tanulmányt, ide kattintva megteheti (a kiadvány angol nyelvű).

Budapesti látkép szmogriadó idején
Hogyan lehetne „megtisztítani” a budapesti levegőt?
Fővárosunkban elsősorban az autózás okolható a levegő szennyezettségéért. További ludasként tartjuk számon a fűtést, szerencsére a fűtési rendszerek érezhető a korszerűsödése, de van még hova fejlődni.
A távfűtés terjedésével csökken a város szennyezettsége, ezt ismerte fel egyre több ország, például Finnország, ahol az elkövetkező években szeretnének megválni a fosszilis energiahordozóktól és átállni a távfűtésre. Hazánkban is egyre több épület csatlakozik a távhő hálózatra, hiszen nemcsak környezetkímélőbb megoldás, de biztonságosabb és kényelmesebb is, mint egy egyéni fűtőrendszer fenntartása. Levegőtisztaság-védelmi szempontból az elszórtan elhelyezkedő, lakossági, intézményi kémények jóval nagyobb szennyezést okoznak a helyi környezetnek, mint a jól ellenőrzött, nagy magasságú kibocsátási források a településen kívül, így Budapest levegőminősége csak javulhat a távhőszolgáltatás bővülésével, amellyel a fogyasztók is jól járnak.
További megoldás lehet a gyalogos és kerékpáros forgalom számára bővíteni és fejleszteni az infrastruktúrát, illetve magas szennyezettségű időszakokban szabályozni kell az autóforgalmat is. Továbbá a közösségi autózás fejlesztése is dicséretes, főleg az elektromos autókból álló flották esetén, amelyek már Budapesten is egyre terjednek.
Annyi bizonyos, hogy a légszennyezettség problémájának megoldására több úton is el kell indulnunk, mind lakossági, mind intézményi szinten.
Forrás: Greenpeace
Képek: Shutterstock