Written by

Az elektromos autózás fenntartható, vagy mégsem?

Elgondolkodtató, home_slider| Views: 371

Okostelefonja ma már majdnem mindenkinek van. A pozitív hatásai mellett, amelyek megkönnyítették életünk sok területét, azt is sokan tudják, hogy az akkumulátora bizony negatív hatással van a környezetünkre. Azonban az már kevésbé közismert tény, hogy az elektromos autókban is ugyanazt az akkumulátorfajtát használják, mint a mobiljainkban. Ez azért lehet meglepő sokak számára, ugyanis ezek a járművek a médiában gyakran fenntartható alternatívaként jelennek meg, így kevesen vannak tisztában a bennük található akkumulátorok előállításának környezetszennyező mivoltával. De pontosan milyen negatív hatásaik vannak és hogyan lehet ezeket kiküszöbölni, hogy egy ténylegesen fenntartható és zöld közlekedési rendszer jöhessen létre az elektromos autók által?

Az utóbbi pár évben az újratölthető lítiumion-akkumulátorok berobbantak az akkumulátor piacra és átvették a vezető pozíciót az ólomakkumulátoroktól. Teljesítménysűrűségük (az a teljesítmény, amely a cella egységnyi tömegére vonatkoztatva érhető el (W/kg)) jelentősen nagyobb, mint más akkumulátoroké, ezért kis egységekben is gyárthatóak. Nem véletlen, hogy telefon- és elektromosjármű-gyártó cégek előszeretettel használják az újratölthető akkumulátorokat.

Azonban, a lítiumion-akkumulátorok jelentős mértékben szennyezik a környezetünket. Egy tonna lítium előállításához nagyjából 2,2 millió liternyi víz szükséges. Ez különösen nagy aggodalomra ad okot, hiszen a lítiumbányák gyakran sóban gazdag területeken találhatóak, így az ott élő lakosság számára még fontosabb lenne a megfelelő mennyiségű tiszta vízhez való hozzáférés. Azonban a lítium kinyerésekor, az úgynevezett extrakciós eljárás során fel nem használt víz káros kemikáliákat tartalmazhat. Ezek a mérgező anyagok kiszivároghatnak és negatív hatást gyakorolhatnak a környezetre, rombolva az élővilág sokszínűségét, az ivóvíz minőségét és a helyi ökoszisztéma egészségét.

Ráadásul az elektromosjármű-piac folyamatosan terjeszkedik, ahogy nő a kereslet a fenntarthatóbbnak titulált gépjárművek iránt, és a gyártókat egyre több szabályozás tereli az elektromosjármű-gyártás felé. A vállalatok elektromos autóik meghajtására szívesen használják a lítiumion-akkumulátorokat, hiszen újratölthetőségük miatt nagyszerű választásnak bizonyulnak. Azonban, mint már említettük fentebb, a lítiumbányászat hatalmas környezeti károkat okozhat, így az elektromos járműveket sem mondhatjuk százszázalékosan zöldnek. Fontos, hogy még addig oldjuk meg a problémát, ameddig az elektromos járművek csak egy kis szegmensét teszik ki a piacnak. Ebből kifolyólag az akkumulátorok újrahasznosítása kulcskérdés a bolygó jövőjét tekintve.      

Ahhoz, hogy az elektromos autózás a lehetőségekhez mérten a legkevesebb környezetkárosítással járjon, szükséges gyűjteni, szétszerelni és újrahasznosítani az akkumulátorokat, hogy a már kibányászott nyersanyagok ne vesszenek kárba, és fenntarthatóbb megoldást jelentsenek az új járművek gyártásához.

Szerencsére már nagy közművállalatok, köztük a Veolia is foglalkozik akkumulátorok és elemek újrahasznosításával.

Ez a folyamat összetett lépcsőfokokból áll, amelynek része az összegyűjtött akkumulátorok teljes lemerítése, az alkatrészek szétszerelése és válogatása is.

Emellett, európai törvényhozók rendeleteket vezettek be, amelyek kötelezővé tették az újrahasznosított nyersanyagok használatát a lítiumion-akkumulátorok gyártásakor.

Az akkumulátorok megfelelő felhasználása és újrahasznosítása központi fontosságú nemcsak a Föld, de az elektromosjármű-piac szempontjából is, hiszen az elemek előállításához szükséges lítium nem megújuló energiaforrás, és bányászata komoly környezeti kockázatokat von maga után. Ha sikerül a szakértelmet és innovációt igénylő kihívásokat legyőzni, az elektromos autók egy zöldebb és fenntarthatóbb közlekedést jelenthetnek a jövőben az emberiség számára. 

Források: Veolia.com, footprintfacts.org