Bizonyára sokan hallottatok már a csomagolásmentes boltokról, amelyek a fogyasztói társadalom „mellékhatásaként” kialakult pazarlást ellensúlyozzák. Budapest első csomagolásmentes üzletének, a Ligeti Boltnak az alapítójával, a mindig mosolygós Sipos Melindával beszélgettünk többek bolygóvédő szemléletéről, motivációjáról, és saját tapasztalatairól.
Honnan jött az ötlet, hogy megalapítsd a főváros első csomagolásmentes üzletét?
Az egész úgy kezdődött, hogy 2016-ban láttam egy videót Bea Johnsonról, aki az amerikai zero waste mozgalom kiemelkedő alakja. A videóban szó volt arról, hogy oké, hogy szelektíven gyűjtjük a hulladékot, de a vásárlásainkkal önmagában is tetemes mennyiségű hulladékot halmozunk. Ezután kezdtem el azon gondolkodni, hogy a saját háztartásomban miképp tudom a felgyülemlő hulladékot minimálisra csökkenteni. Az ötlet, hogy nyissak egy csomagolásmentes boltot, innentől már szinte adta magát.
Te magad is környezetkímélő módon, felelősségteljesen igyekszel élni a mindennapjaid. A konkrétumok szintjén ez mit takar?
Azt el kell mondanom, hogy én magam nem vagyok zero waste, bár törekszem rá. A saját boltomból viszem haza az élelmiszereket, illetve mivel kertes házban lakunk, lehetőségünk van komposztálni, és természetesen a hulladékot is szelektíven gyűjtjük. Ezen felül a háztartásban is nagyon sok apróság van: natúr kozmetikumokat és szappanokat használunk és minimalizáljuk a tisztítószereket, hiszen alapszerekkel is rengeteg háztartási munkát el lehet végezni.
Mi volt az a pont, amikor elhatároztad, hogy muszáj tenned valamit annak érdekében, hogy minél több emberhez eljusson az általad is képviselt bolygóvédő szemlélet?
Kimondottan ilyen pont nem volt. Azt gondoltam, hogy a saját környezetemben kell elindítani a változásokat. Az első csomagolásmentes üzletet Piliscsabán nyitottam, de ott azt éreztem, hogy nem tudok túl nagy eredményeket elérni, így meghoztam azt a döntést, hogy Budapestre költöztetem a boltot. Innentől indult be egyfajta fejlődés: egyre több emberre lettünk hatással, egyre több felkérés érkezett interjúkra. Mindezeknek hála egyre több emberhez tudtam eljuttatni a szemléletet.
A weboldaladon egy rendkívül őszinte bemutatkozót olvashatnak rólad az odalátogatók. A mottód egy idézet Ghanditól: „Te magad légy a változás, amit látni szeretnél a világban.”
Igen, ez teljes mértékben tükrözi azt, amit korábban is említettem. Ez az egész nem arról szól, hogy meggyőzzünk embereket valamiről, sokkal inkább arról, hogy a tetteinkkel, a cselekedeteinkkel mi indítjuk el ezt a változást. A mottó egyébként onnan jött, hogy kerestünk egy idézetet a bolt egyik falára, és valahogy azonnal ez ugrott be. Úgy éreztem, ez egy kellőképp hiteles üzenet a mi esetünkben is.
Abban egészen biztos vagyok. Az első üzletben – talán még Piliscsabán – a székeket is te magad festetted az üzletben.
Így igaz. (Nevet.) Ez az egész úgy indult, hogy azt éreztem, minden szinten bele kell tennem a saját energiámat a céljaim megvalósításához. Azt gondolom, ezzel hozzáállással azon túl, hogy valóban hiteles az, amit csinálok, erő is van benne. Akárcsak ezzel, hogy régi, használt bútorokat vettem, amelyeket én magam festettem le.
Honnan van mindehhez energiád?
Valószínűleg így vagyok összerakva. (Nevet.) De azt gondolom, nagyon sokat jelent, hogy egy jó ügy mellett állhatok ki napi szinten, amiről tudom, hogy hosszú távon jót tesz a bolygónknak.
Szintén egy interjúban fogalmaztál úgy, hogy legfőképp a vevők igényei alakítják az aktuális kínálatot.
Azt tudni kell, hogy az üzlet elindulásakor nem külföldi példákból, hanem a saját háztartásomból indultam ki. Igyekeztem olyan termékeket beszerezni, amiket én magam is használok otthon. Ahogy aztán jöttek a vásárlók, úgy fogalmazódtak meg újabb és újabb igények. Nagyon sok igény és inspiráció érkezik a vásárlók oldaláról folyamatosan, amelyeket igyekszünk teljesíteni.
Megfigyeltél-e valamilyen tendenciát a törzsvásárlókkal kapcsolatban?
Azt gondolom, legfeljebb annyiban tudom leszűkíteni a vásárlói kört, hogy a 20 és 45 év közötti korosztály a legjellemzőbb. Nagyon sok férfi is vásárol nálunk, de azért egyelőre több a női vásárló. Ezen felül további megfigyelést még nem igazán tudtam tenni. (Nevet.) Minden esetre azt gondolom, hogy a normál életben is kell egyfajta tudatossági szint, hogy egyáltalán felmerüljön az igény a csomagolásmentes vásárlásra.
Így november, december környékén – közeledvén a téli ünnepekhez – mire hívnád fel leginkább a fogyasztók figyelmét?
Ugye a csomagolásmentességen túl a bolt másik fő koncepciója, hogy mindenki annyit vásároljon csak, amennyire szüksége van, ezáltal csökkentve a pazarlást és ezen belül különösen az élelmiszerpazarlást. A karácsonyi időszakban is minden embernek ugyanannyi táplálékra van szüksége, nekem személy szerint még a szaloncukorra sincs igényem. Nem ezen múlik, hogy jól tudjuk magunkat érezni az ünnepek alatt.
Végezetül mit üzennél azoknak az olvasóknak, akik elindulnának a zero waste életmód irányába?
Úgy gondolom, hosszabb távon mindenképp könnyebb elindulni apróbb változtatásokkal. Például ha valaki a saját kulacsába tölti a folyadékot és nem PET palackos italt vesz, vagy saját szatyrot, saját vászontáskát visz a boltba. Ehhez nem kell csomagolásmentes boltba járni, ezt ma már szinte bárhol meg lehet csinálni, zöldségeseknél, pékségekben egész biztosan. Azt gondolom, ez már egy hatalmas lépés. Egyébként rengeteg blog van manapság, ahol hasznos tanácsokkal látják el az olvasókat. De vannak már külön tanfolyamok is, ahol elmondják, mik azok a lépések, amiket ha megteszel, akkor egészen biztosan jó úton jársz.
A Ligeti Boltban csak adalékmentes, tartósítószer-mentes, pálmaolaj-mentes termékek kaphatók. A vásárlók minden termékből saját vászontáskáikba, üvegeikbe, dobozaikba tölthetik a számukra szükséges mennyiséget. Amennyiben a vevő nem rendelkezik tárolóval, a boltban is tud vásárolni.