Written by

Ne csak termeljük, semlegesítsük a szén-dioxidot!

Hírek, home_slider| Views: 223

Izland, az innováció és fenntarthatóság szigete, amely folyamatosan lépéseket tesz a klímaváltozás elleni küzdelemben. A szigetországban adták át a világ legnagyobb szén-dioxid-leválasztó üzemét, amely 2021-ben készült el, és az Orca nevet viseli. A komplexum egy év alatt, nagyjából 10-15 millió dollárból épült fel a megújuló szemléletéről híres országban, és nagyjából 800 darab autó egész éves szén-dioxid-kibocsátását képes semlegesíteni. Azonban már épül az utódja, a Mammoth is, amely nevéhez hűen igazi behemót lesz, és messze túltesz majd az Orcán.

Izland, a fenntarthatóság szigete

Izland a világ legfenntarthatóbb országai közé tartozik. Tény, hogy a sziget természeti adottságai a tiszta energia megtermelése szempontjából igen jók, azonban ez mit sem érne, ha a nemzet nem használná ki megfelelően előnyeit. Azonban szerencsére megteszik, így mára 100 százalékban megújuló energiát használnak áramigényük fedezésére. A vulkánokkal tarkított területen víz-, szél- és geotermikus energiát is használnak, sőt új szintet lépve már szén-dioxid-leválasztó üzemeket is létesítenek. Mindezzel példát mutatnak a nagyvilágnak, hogy nem pusztán a zéró kibocsátásra lehet és kell törekedni, meg lehet próbálni, még azt is túlszárnyalni.

A világ legnagyobb szén-dioxid-leválasztó üzeme

Az Orcát a Climeworks nevű svájci cég építette, az új technológiának hála évente 4000 tonna szenet köt meg a levegőből. A létesítmény működtetéséhez a Hellisheidi Geotermikus Erőmű szolgáltatja a villamos és hőenergiát, és kialakításához figyelembe vették azt is, hogy organikusan illeszkedjen a lélegzetelállító izlandi tájba. A hatás kedvéért földszíneket, és természetes anyagokat használtak a kivitelezéshez.

Vagy mégsem?

Valószínűleg nem sokáig tarthatja meg világelsőségét az izlandi létesítmény, hiszen épül már az utódja, a Mammoth, amely kilencszer több szén-dioxidot fog tudni leválasztani a levegőből, mint az Orca, tehát évi 36 ezer tonnányit. A második projektet is a Climeworks kivitelezi. A létesítmény energiaigényét szintén a délnyugat-izlandi Hellisheidi geotermikus erőmű elégíti majd ki.

De hogyan is működik?

A fenti üzemeket ventilátorokból és szűrőkből álló konténerek alkotják, amelyek a levegőt beszívva eltávolítják belőle a szén-dioxidot. Az Orca még 8 darab ilyen blokkal rendelkezett, a Mammoth már 80 darabból fog állni.

A kivont vegyületet egy szén-dioxid-tárolással foglalkozó partnercég fogja átvenni, hogy vízzel elkeverve a föld mélyébe juttassa. Erre azért van szükség, mert ezzel a módszerrel idővel ásványos formában megkötődik, és végül kőzetté alakul az elvont anyag.

A világon jelenleg 19 hasonló üzem működik, melyek összesen évi 10 ezer tonna szén-dioxidot kötnek meg, amely kevesebb mint 2000 autó éves kibocsátásával tehető egyenlővé. Ez az arány sajnos nem tűnik soknak, azonban a Mammoth átadásával jelentősen növekedni fog. Sőt, remélhetőleg a jövőben további hasonló projektek is létesülni fognak.

Hiszen mindkét említett izlandi projekt azt mutatja, hogy az ország elkötelezett a fenntartható technológiák és a klímatudatos megoldások iránt, és ezzel példát állít a világ többi országa számára abban, hogy hogyan lehet aktívan küzdeni a klímaváltozás ellen.

Források: Quibit, Quibit, Climeworks, Climeworks, Greendex