Written by

Repülés – a saját farkába harapó kígyó

Elgondolkodtató, home_slider| Views: 5506

Köztudott tény, hogy a repülés magas szén-dioxid-kibocsátással jár, ezáltal igen környezetszennyező közlekedési mód. Azonban egy új tanulmány szerint nemcsak, hogy rossz hatással van a klímaváltozásra, hanem bizony fordítva is igaz: a globális felmelegedés is negatívan befolyásolja a légi utazást.

Egy a Geophysical Research Letters tudományos folyóiratban megjelent új tanulmány szerint a globális felmelegedés következtében a tiszta időben tapasztalható turbulencia egyre gyakoribbá válik, mely számos kellemetlenséget okozhat a repülőgépek pilótáinak és utasainak.

Növekvő kockázat

A brit Reading Egyetem munkatársai által végzett kutatás eredménye szerint az 1979 és 2020 közötti időszakban 55%-kal nőtt meg a tiszta időben tapasztalható turbulencia kialakulásának esélye a forgalmas Észak-Atlanti útvonalon. Habár itt, az Egyesült Államokban és az Atlanti-óceán északi részén mérték a legmagasabb értékeket, Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén is jelentősen nőtt a jelenség gyakorisága az elmúlt időszakban.

A globális felmelegedés miatt ugyanis a nagy magasságokban drasztikusabbá válik a szélnyírás jelensége, mely megnövekedett turbulenciát okoz.

Mi az a szélnyírás?

A szélnyírás egy főleg a repülésben használt időjárási fogalom, mely lényegében a szélsebességek közötti különbség miatt jön létre. Kétféle típusa van, a vízszintes és a függőleges. Előbbi esetén a szél iránya akár másodpercenként változik, miközben nagy sebessége megmarad. A függőleges irányú szélnyírásról pedig lefelé áramló légtömeg esetén beszélhetünk, mikor a szél különböző irányokban és szögekben hagyja el az adott területet. Ilyenkor általánosságban kijelenthető, hogy a légtömeg mozgásának iránya a talajjal merőleges szöget zár be, viszont sebessége drasztikusan változik, így veszélyt jelent a repülőgépek számára.

A tiszta időben, magasban fújó szelek sebességének hirtelen változása igen veszélyes, hiszen ezek a fajta légköri jelenségek nehezen előrejelezhetőek, ráadásul a pilóták is nehezebben tudják kikerülni azokat.

Nem árt felkészülni!

Habár a turbulencia nagyon ritkán okoz repülőgép-balesetet, mégis érdemes odafigyelni a jelenségre és a lehetőségekhez mérten alaposan felkészülni rá, az előrejelző- és érzékelőrendszerek fejlesztésével. Mindez azért kiemelten fontos, mert az egyre növekvő sebességű szelek erősebb turbulenciát okoznak, és így a repülőgép rázkódásával sérülést okozhatnak, főként, ha az utasok éppen nincsenek bekötve.

A tanulmányból kiderül továbbá, hogy azok a károk, melyeket a turbulencia jelensége okoz a légi közlekedésben, csak az Amerikai Egyesült Államokban 150-500 millió dolláros veszteséget okoznak a légitársaságoknak.

Források: bbc.com, index.hu, hvg.hu, velvet.hu