Written by

A nagyvárosok megmentői: a közösségi autók

Elgondolkodtató, home_slider| Views: 1473

A világ nagyvárosaiban mind megoldhatatlanabb gondot jelent az autóállomány gyors növekedése, a levegő fullasztó, az utak zsúfoltak, parkolni szinte lehetetlenség. Nincs ezzel másképp Budapest sem. A problémára a közösségi közlekedésen túl a megosztáson alapuló közlekedés lehet a megoldás, vagyis a közautó, közbringa és közrobogó bérlés.

A nagyvárosok kaotikus és környezetszennyező közlekedése világszerte mind megoldhatatlanabb feladat elé állítja a települések vezetőit. Több városban, például Londonban, csak dugódíj megfizetése ellenében hajthatnak autósok a belvárosba. További városok pedig a dízelautóknak hirdettek hadat, egyre többen tiltják ki az erősen szennyező járműveket (például Hamburg, Milánó). Budapesten pedig szmogriadó idején bevet szokás, hogy egy napon csak páros, vagy páratlan végződésű rendszámok behajtását engedélyezik.

A tiltásokkal és adóztatásokkal szemben sokkal innovatívabb megoldást hozhat el a megosztáson alapuló közösségi közlekedés. Az International Transport Forum azt vizsgálta, milyen hatással lehetnek a megosztás gazdaságon alapuló új üzleti modellek és az autóiparban körvonalazódó új technikai megoldások a jövő személy- és tömegközlekedésére. A kutatók több forgatókönyvet is modelleztek a kutatás során, vizsgálták, hogyan festene a közlekedés, kizárólag megosztásos, önvezető járműveket használnánk, és azt is, hogy miként festene egy nagyváros akkor, ha az önvezető flotta és a nagy kapacitású tömegközlekedési eszközök kombinációját használnák az utasok. A különböző modellek hatásaiban megnézték a használandó járművek számát, az utaskilométerek számát, az utakra, illetve a szükséges parkolóhelyek számára vonatkozó hatásokat. Minden vizsgált forgatókönyvben jelentősen csökken a személyautók száma. Budapest esetén például az egymilliósra becsülhető személyautó-állomány helyett mintegy százezer gépjárműre lenne csak szükség.

Közösségi autózás és robogózás Budapesten

Már Budapesten is működik az autómegosztásos modell, amely a nála idősebb közbringarendszer alapján működik. A közautózás lényege, hogy a szolgáltatók által elhelyezett flotta autóit a felhasználók percdíj alapon használhatják. Az autókat egy mobilappon keresztül lehet megtalálni és lefoglalni, használat után pedig a szolgáltató által kijelölt zónán belül kell leparkolni a kocsival, ingyenesen. A rendszer előnye, hogy akiknek csak ritkábban van szüksége autóra, nem kell fenntartania egy sajátot és nem kell a szervizeléssel sem bajlódni. Budapesten van már olyan szolgáltató is, melynek flottájában kizárólag elektromos járműveket bérelhetünk, melyek hozzájárulnak a helyben történő szén-dioxid kibocsátás csökkentéséhez. Az ilyen típusú bérlés akkor éri meg más alternatívákkal szemben, ha napi 15-20 kilométernél nem kell többet megtennünk a kijelölt zónán belül.

Idén elindult a közösségi robogózás is, amely ugyanazon az elven működik, mint autók esetén. A robogók mind elektromosak és nagy előnyük az autókkal szemben, hogy használhatják a buszsávokat is. Használatukhoz nem szükséges az A kategóriás jogosítvány megléte sem, hiszen a segédmotoros kerékpár kategóriába tartozó kis robogók vezetéséhez a B kategória is megfelelő.

A megosztható járművekkel gyorsan és olcsón juthatunk el célpontunkhoz, ráadásul az elektromos verziókkal nem szennyezzük a város levegőjét sem.