Written by

Metró hozta távfűtés

home_slider, Tudtad-e?| Views: 1925

„Az Egyesült Királyságban felhasznált energia felét fűtésre fordítjuk, és az üvegházhatású gázkibocsátás harmada is a fűtésből származik” – mondta Tim Rotheray, az Association for Decentralised Energy igazgatója. Nagy-Britannia harminc éven belül karbonsemlegessé szeretne válni, eljött tehát az ideje, hogy az ország megszabaduljon a távhőrendszerben eddig használt széntől.

A szigetországban az élet minden területén elképesztően innovatív ötletekkel, vállalkozásokkal és megoldásokkal találkozhatunk, nincs ez másképp olyan nagy volumenű kérdések esetén sem, mint a fenntartható távfűtés.

A British Sugar egyik, a norfolki Wissingtonban található gyárában például a szirupfőzésből származó hőfelesleget a szomszédos, 18 hektáron elterülő orvosi kannabiszt termelő üvegház fűtésére használják. Sőt mi több, az üzem karbonkibocsátásának egy részét is ide juttatják, így ezt a növények oxigénné tudják alakítani.

Ma pedig már a londoni metrókban keletkező hőenergia sorsa felől sem kell aggódnunk, hiszen megvalósult az az – egyébként korábbi – elképzelés, hogy fűtéssé alakítsák át. A Northern Line 1350 otthon, egy iskola és két szabadidőközpont melegítéséről fog gondoskodni.

Az új, úgy nevezett Bunhill 2 energiaközpont idén március 5-én nyílt meg, és ez az első olyan állomás, ami a földalatti közlekedési hálózat energiafeleslegét épületek üzemeltetésére fogja fordítani.

Sadiq Khan, London polgármestere már 2030-ra karbonsemlegessé szeretne válni, ehhez pedig – véleménye szerint – szükségesek a Bunhillhez hasonló, egyedülálló projektek.

Az előzetes becslések szerint az állomás kb. évi 500 tonnával fogja csökkenteni az ország karbonkibocsátását, és a hálózathoz kapcsolódó bérlőknek is legalább 10%-kal kevesebbet kell majd fizetniük a fűtésért.

A projekt azért is különösen izgalmas, mert a világon példa nélküli, ráadásul a londoni metróhálózat működése során keletkező felesleges hőnek meg van a potenciálja arra, hogy jelentős alacsony szén-dioxid kibocsátású energiaforrássá váljon. További kutatások is folyamatban vannak a föld alatti közlekedési hálózatban rejlő, hasonló lehetőségek beazonosítására.

 

Forrás: theguardian.com, environmentjournal.online