Egy néhány esztendős stabil csökkenési időszak után újra emelkedni kezdett az új autók átlagos szén-dioxid kibocsátása, ami jelentősen hozzájárul a légkör felmelegedéséhez. Ennek ellensúlyozására szavazta meg az Európai Parlament a kibocsátás szigorúbb szabályozását.
Az Európai Parlament képviselői október elején megszavazták azt az indítványt, ami a korábbinál jóval szigorúbb mértékben, 40 százalékkal csökkentené 2030-ra az új személyautók és kishaszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátását a 2021-es szinthez képest. A középtávú célkitűzés 2025-re pedig 20 százalékot határoz meg. A szakértők szerint elengedhetetlen a lehető leghamarabb és a leghatározottabban fellépni a közlekedésből származó légszennyezés ellen. Jelenleg ez az egyetlen szektor, ahol az üvegházhatású gázok kibocsátása továbbra is meghaladja az 1990-es értékeket, és amely folyamatosan egyre nagyobb mértékben járul hozzá a klímaváltozáshoz. Emiatt az Európai Bizottság eredetileg elfogadott 30 százalékos javaslatát 40 százalékra emelték.
Azoknak az autógyártóknak, melyek nem tudnak megfelelni az új célértékeknek, büntetést kell befizetniük az Európai Unió költségvetésébe, az így összegyűlt összeget pedig az autóipari változások által érintett dolgozók továbbképzésére fordítják majd. A gyártóknak emellett arra is figyelniük kell majd, hogy a zéró-, valamint alacsony emissziós járműveik (kilométerenként 50 gramm CO2-nál kevesebbet kibocsátó gépkocsik) legalább 20 százalékos részesedéssel keljenek el az újonnan értékesített járművek között 2025-re, és 35 százalékkal 2030-ra.
Az elmúlt években az új autók átlagos kilométerenkénti szén-dioxid kibocsátása 118,5 grammra emelkedett. A jelenlegi szabályok ezt a mértéket szeretnék 2021-re 95 g CO2/km-re csökkenteni, ám az új célértékek elfogadásával ezt az értékek újra kell kalkulálni. A Parlament továbbá felszólította az Európai Bizottságot, hogy két éven belül alkosson meg egy tervezetet, ami előírja a valós szén-dioxid-kibocsátás mérését egy hordozható eszközön keresztül. Valamint 2019 végére le kell fektetni a törvényi alapjait annak, hogy a fogyasztók pontos és összehasonlítható információkat kapjanak az üzemanyag-fogyasztásról, és a károsanyag-kibocsátásról. 2025-től pedig az autógyártóknak be kell jelenteniük a forgalomba hozott új autók CO2-kibocsátásának életciklusát egy közös módszertan alkalmazásával.
Ellenvetések a javaslattal szemben
A szigorításnak természetesen vannak ellenzői is, akik az autógyártás leépülésétől és az EU versenyképességének visszaesésétől tartanak. A kritikusok szerint ez a lépés hatalmas mértékű létszámleépítéshez vezet az autógyárakban és az autóalkatrész manufaktúráknál. Az új javaslatot egyébként a tagországok több mint fele támogatta, míg mindössze négy ország volt, mely egyöntetűen ellenezte: Németország, Románia, Bulgária, és Magyarország. Az egyik legnagyobb német autómárka vezérigazgatója Harald Krueger is ellenzi a szabályozást. Szerinte a 45 százalékos CO2-kibocsátás-csökkentés nem lehetséges, 30 százalék a maximum, amit az autóipar elvisel. A 45 százalékos csökkentéshez az európai értékesítések 70 százalékának akkumulátoros autónak kellene lennie, amit a villamosenergia-infrastruktúra egyelőre képtelen kezelni.
Forrás: Villanyautósok.hu