Az elektromos autók reményeink szerint hamarosan fokozatosan átveszik az uralmat a világ, és persze szűkebben nézve Európa útjain.
Sőt, a PwC Strategy& piackutató cég 2020 első negyedévére vonatkozó tanulmánya szerint Európa öt legfontosabb elektromos autó piaca már meg is előzte Kínát a járművek eladása terén a vonatkozó időszakban!
Összességében ugyanis Németország, Franciaország, az Egyesült Királyság, Olaszország és Spanyolország 79 300 darab autó eladását regisztrálta január és március között, ami 2000-rel több, mint amennyit Kínában értékesítettek. Érdekes, hogy míg Európában az előző év ugyanezen időszakához képest megduplázódtak a számok, Kínában pontosan az ellenkezője következett be ennek, az eladások gyakorlatilag megfeleződtek.
Természetesen ezeket a számokat nagyban befolyásolta a koronavírus járvány kitörése, és könnyen előfordulhat, hogy a folyamat megfordul abból kifolyólag, hogy Kínában lassan visszaáll az élet a régi kerékvágásba, míg Európában a legtöbb helyen érvényben maradnak a korlátozások.
Ezt a feltételezést az is erősíti, hogy a kínai kormány a közeljövőben ösztönzéseket tervez bevezetni az elektromos autókra vonatkozóan, mind állami támogatások, mind pedig adókedvezmények formájában. Felix Kuhnert, a PwC autóipari szakágának a vezetője szerint a következő években fej fej melletti versenynek nézhetünk az elébe Európa és Kína között, a győztest pedig az fogja meghatározni, hogy hol nagyobb a politikai akarat, jobb az infrastruktúra, valamint hol elérhetőbbek és minőségibbek a járművek.
Európai viszonylatban az említett országok mellett mindenképpen ki kell még emelnünk Norvégiát, ahol minden második eladott autó elektromos, de a többi északi ország (Izland, Svédország és Finnország), valamint Hollandia is jeleskedik e téren.
Mi a helyzet Magyarországon?
A tavalyi év statisztikáit nézve vegyesnek mondható a kép. Pozitív, hogy 2019-ben 41 százalékot emelkedett az elektromos autók értékesítése a 2018-as évhez képest, ugyanakkor ez hiába jelent rekordot, az eladott 158 000 személyautóból csupán 1833 darab volt tisztán elektromos.
A multinacionális vállalatoknak egyelőre nincsenek komolyabb beruházásai a környezetbarát járművekből, elsősorban magánszemélyek vásárolnak, de az állam és az autómegosztó cégek jelentős szereplőnek számítanak.
Elsőre talán azt gondolhatnánk, hogy aki villanyautót vesz, az a bolygó védelme érdekében teszi azt – a valóság azonban valamivel másként fest. Habár a döntés mellett szóló érvek közt dobogós helyet foglal el a környezetbarát közlekedés is, a fő motivációt mégiscsak a pénz jelenti. Az állami támogatások, az ingyenes parkolás és az adókedvezmények miatt a villanyautó használatával ugyanis lényegesen jobban jöhet ki az ember, mint a hagyományos személyautóval. Ezen a téren változások minden bizonnyal csak akkor fognak bekövetkezni, ha az elektromos autók fenntartása meg fog egyezni a belső égésű motorokéval.
Mindenesetre az átalakulás lassacskán érezhető a hazai piacon is. Példa erre, hogy most már nem csak a budapestiek és az agglomerációban élők döntenek az elektromos autók mellett: mivel a villanyautók egyre hosszabb távokra alkalmasabbak, a vásárlók közt megjelentek a vidéki felhasználók, valamint a nagyobb távolságok megtételének a lehetősége ösztönző hatással van azokra is, akik családi célokra vásárolnák az autót.
Forrás: europe.autonews.com, vezess.hu, newtechnology.hu