A car sharing, vagy közösségi autózás napjaink egyik közkedvelt autóhasználati formája. A közösségi autóbérlők száma ugyan folyamatosan növekszik, sokan azonban még mindig nem tudják, mit takar pontosan ez a közlekedési mód.
A car sharing, azaz autómegosztás vagy közösségi autózás az autókölcsönzésnek egy olyan formája, ahol a felhasználók rövid időre, óra vagy perc alapon bérelnek autót. Amennyiben nem minden nap használjuk autóinkat, és többnyire rövid, legfeljebb egy órás utakon használjuk azokat, akkor nem éri meg fenntartani egy folyamatosan értékét vesztő, saját autót. A közösségi autómegosztó flottákban egyre több az elektromos kocsi, így azok parkolása is sokszor egyszerűbb a zsúfolt belvárosokban, hiszen a zöldrendszámú autóknak gyakran tartanak fenn kijelölt parkolóhelyet, illetve várakozási díjat sem kell fizetni.
A car sharing igénybe vételekor viszont számolni kell azzal az esettel, ha nincs a közelünkben szabad autó. Előfordulhat, hogy szinte ugyanannyit kell buszozni a legközelebbi kocsihoz, mint amennyi idő az úti célhoz kellene. Saját autó esetében megvan az a rugalmasság, hogy azt bármikor használhatjuk és biztosan a kapunk előtt vár ránk. Emellett mindegyik autókölcsönző esetében vannak kijelölt zónák, melyeken kívül nem hagyható az autó, tehát a percdíj addig pörög, míg a járművet vissza nem visszük az engedélyezett zónán belülre. Ennek ellenére a bérelt autók esetében nincsenek olyan állandó költségek, mint a kocsi tankolása, rendszeres szervizeltetése, gumi-, vagy olajcserék.
Környezettudatos fogyasztók választják
Fenntarthatóság szempontjából a car sharing egyértelműen kedvezőbb a saját gépjárműnél. Jelenleg 30-60 ezer ügyfél használja ezt a szolgáltatást, és a számuk évről évre növekszik. Ők jellemzően környezettudatosabbak, mint az átlag, így ha nincs a közelükben szabad autó, gyakran választják a tömegközlekedést vagy a kerékpárt utazáshoz.
Az autómegosztó vállalatok szerint egy autót egy nap átlagosan 10 ember vesz igénybe. Ez azt jelenti, hogy tíz ember hétköznapi utazásához elég legyártani egy járművet. Tehát ha mindenki a közösségi autókat használná, az autóipar környezetre gyakorolt hatásai sokkal kisebbek lennénk. A flottákban egyre jelentősebb a teljesen elektromos vagy hibrid autók száma, ahogy az elektromos autók iránti igény Magyarországon is növekszik. 2019-ban 6500 autó kapott zöld rendszámot, melynek 43,7 százaléka tisztán elektromos volt. Az előző évhez viszonyítva ez több mint 40 százalékos gyarapodást jelent a piacon.
Még csak Budapesten elérhető
Budapesten jelenleg három autókölcsönző flotta, a GreenGo, a MOL Limo és a Share Now versenyzik az ügyfelekért, akik mobiltelefonos applikáción keresztül regisztrálhatnak a közelükben lévő szabad autóra és feloldás után használhatják azt a kijelölt zónákban. Ma már több mint ezer autó közül válogathatnak a felhasználók, melyek között elektromos és benzines egyaránt megtalálható. A kölcsönzés egyetlen feltétele a jogosítvány. Általában percdíj alapon működik a rendszer, azonban ez kiváltható napidíjjal, esetenként havi előfizetéssel is. Kényelmi és környezeti szempontból egyaránt érdemes megvizsgálni, megéri-e saját autónkat leváltani közösségi autómegosztókra.
Autómegosztás magánszemélyek között
A fent bemutatott közösségi autómegosztó rendszer kiválóan kiszolgálja a városban közlekedő, tudatos ügyfeleket. Emellett hosszabb autóutakra is létezik olyan megoldás, melyben nem kell egyedül egy ötszemélyes autóban megtenni több száz kilométert, hanem az utazás költsége és az ökológiai lábnyom is csökkenthető. Magyarországon több ilyen szolgáltatás is elérhető, a legnépszerűbb telekocsi portálok az Oszkár, illetve a BlaBlaCar. Ezek esetében az utazás valóban közösségi program, hiszen az autó megosztása magánszemélyek között történik, és két város közötti hosszabb autóutat közösen, általában idegenekkel tehetünk meg. Ebben a formában az autó tulajdonosa szétoszthatja az utazással járó költségeket, míg annak utasai kényelmesen és gyorsan jutnak el az úti célhoz.
Forrás: alapjarat.hu