Written by

Mobilalkalmazások az ételpazarlás csökkentéséért

home_slider, Tudtad-e?| Views: 105

Az ételpazarlás korunk egyik sürgető problémája. Egy átlagos magyar 65 kilogramm élelmiszerhulladékot termel évente, melynek fele nem megelőzhető. Másik fele azonban több mint 300 ezer tonna elpazarolt ételt jelent hazánkban, ami félmillió ember egész éves élelmezését lenne képes lefedni. A technológia fejlődésével egyre több olyan innovatív projekt alakul, amely aktívan lép fel az ételpazarlás ellen.

Évente 1,3 milliárd tonna élelmiszer válik hulladékká, ami képes lenne ellátni a Föld 815 millió éhező lakosát, négyszer. Az élelmiszerpazarlás anyagi, etikai és környezeti kérdéseket is felvet, hiszen az ehető ételek egyharmada a szemétben végzi. Ilyenkor nem csupán az el nem fogyasztott ételt dobjuk ki, hanem az előállításához szükséges energiát, a felhasznált ivóvizet, a talajt, illetve a szállításnál kibocsátott szén-dioxidot is. Az élelmiszerpazarlás egy olyan globális probléma, mely a népességnövekedéssel összefüggésben folyamatosan nőni fog, amennyiben nem találunk fenntartható megoldásokat az élelmiszertermelésre és fogyasztásra.

Magyar egyetemisták az ételpazarlás ellen

Négy fiatal összefogott és megalkotta a munch.hu mobiltelefonos és webes alkalmazást, amely hazai éttermek, pékségek és kávézók megmaradt, de fogyasztásra alkalmas ételeit ajánlja fel a vásárlóknak 40-70 százalékos kedvezménnyel. Ezzel a projekttel a vendéglátóhelyek is csökkenthetik a kidobott élelmiszer mennyiségét, illetve a fogyasztók (többnyire egyetemisták és fiatal felnőttek) olcsón juthatnak kész ételhez.

A magyar start-up tavaly nyáron kezdte meg működését, akkor még egyéni vállalkozóként tartotta össze a csapatot az egyik alapító, Wettstein Albert. Az alkalmazás indulásakor csupán 3-4 étteremmel működtek együtt, ma már 150 vendéglátóhellyel állnak kapcsolatban, a fővárosban és több hazai nagyvárosban egyaránt. Jelenleg több mint 20 ezer felhasználója van az alkalmazásnak, akik kedvezményes áron szeretnének az ételcsomagokhoz, a „munchokhoz” jutni. A vendéglátóhelyeknek nem kell előre megmondani, milyen ételek kerülnek a csomagba, így tulajdonképpen egy „meglepetéspakkot” kapnak a felhasználók. A start-up sikerét és elkötelezett környezeti szerepvállalását látva rendszeresen keresik meg őket a befektetők. 

A munch külföldi megfelelője

A munch-hoz hasonló koncepcióra épül a 2015-ben alapított Too Good To Go mobilalkalmazás. A dán start-up az indulása óta 73 millió ételcsomagot mentett meg attól, hogy a szemétbe kerüljön. A vállalat három perspektívából közelíti meg az ételpazarlás problémáját; környezeti szempontból, hiszen a kidobott étel elszállítása és feldolgozása felelős az üvegházhatású gázok 8 százalékáért. Társadalmi szempontból, ugyanis közel 1 milliárd ember él éhínségben annak ellenére, hogy jóval több ételt termelünk, mint amennyi szükséges lenne. Gazdasági szempontból megvizsgálva felfigyeltek arra, hogy a globálisan kidobott étel értéke megfelel Dánia, Norvégia és Svédország éves bruttó hazai termékének.

A Too Good To Go alkalmazás egy win-win-win szituáció mutat be, nyer vele a fogyasztó, aki sokszor akár 70 százalékos kedvezménnyel jut az ételhez, profitál belőle a kereskedő, akinek a terméke az alkalmazás hiányában a szemétbe került volna, illetve hasznot húz belőle a Föld is. Mára több mint 15 országban, 25 ezer üzlet, illetve vendéglátóhely csatlakozott a 38 millió felhasználóval büszkélkedő applikációhoz.

Forrás: toogoodtogo.org, forbes.hu