Written by

Manta, az új óceántisztító hajó

Hírek, home_slider| Views: 130

Az óceánok védelmén és megtisztításán dolgozó The SeaCleaners az év elején mutatta be a Manta névre keresztelt új hajójának terveit, amely nagy mennyiségű műanyag hulladék összegyűjtésére és újrafeldolgozására képes. A hajó építését várhatóan 2022-ben kezdhetik meg, és várhatóan 2024-re lesz üzemképes.

A 2016-ban Yvan Bourgnon francia-svájci kapitány által alapított The SeaCleaners a tengerpartokon és a tengerekben fellelhető műanyagszennyezés ellen küzd. A szervezet kiemelt projektje a Manta, egy olyan egyedülálló hajó, amelynek feladata nagy mennyiségű műanyag hulladék összegyűjtése, kezelése és újrahasznosítása.

Annak érdekében, hogy küldetését sikerrel teljesítse, a The SeaCleaners három kulcsfontosságú feladatkört fogalmazott meg. Az ismeretterjesztő tevékenységük, az oktatási eszközök fejlesztésében, workshopok és tisztítási akciók szervezésében nyilvánul meg. Tudományos központjuk felelős annak biztosításáért, hogy a szervezet valamennyi projektje tudományos alapokra épüljön. A műszaki egységük pedig a tengeri hulladék gyűjtésének és újrafeldolgozásának innovatív megoldásait dolgozza ki. A Manta a műszaki egység ambiciózus projektje. A mérnökcsoport célja olyan technológia kifejlesztése, amely minimalizálja a jármű ökológiai lábnyomát.

Kép forrása: theseacleaners.org

Hulladékgyűjtés és újrahasznosítás

Az 50 méter hosszú Manta a 10 mm-nél nagyobb műanyag hulladék gyűjtésére és hasznosítására tudja majd elvégezni. A The SeaCleaners szerint óránként 1-3 tonna, évente pedig mintegy 5000-10000 tonna hulladék összegyűjtésére lesz képes.

A mozgó hajón egy futószalag gyűjti be és juttatja a fedélzetre a szemetet, három lebegő gyűjtőrendszer pedig a felszíni hulladék összegyűjtésére szolgál majd. A járművet két kisebb gyűjtőhajóval is felszerelik, amelyek a mikro- és makroműanyagok összegyűjtésére is képesek azokról a sekély területekről, ahova a Mantra nem tudna eljutni. Két oldalsó daruja pedig a nagyobb úszó darabok kiemelésére fog szolgálni.

A projektet az teszi igazán egyedivé, hogy tervek szerint a begyűjtött hulladék 90-95 százalékát a tengeren dolgozzák fel. A hajón üzemet alakítanak ki a begyűjtött műanyaghulladék szétválogatására, feldolgozására és tárolására. A feldolgozott hulladékot a hajó meghajtásához szükséges elektromos árammá alakítják át, az azonnal nem hasznosítható hulladékot pedig csomagolják és a hajótestben tárolják majd. Ezt vagy később alakítják energiává, vagy kikötve a helyi hulladékkezelő vagy újrahasznosító üzembe juttatják.

Zöld energia

A projekt másik célja magas szintű energiahatékonyság elérése. Tervek szerint a Manta 50-75 százalékban megújuló energiaforrások hasznosításával fog működni. Mindezt a hulladékot energiává alakító egység mellett két szélturbina, 500 m² fotovoltaikus napelem és két hidro-generátor teszi majd lehetővé. Ezek a technológiák a jármű elektromos berendezéseit és hibrid meghajtási rendszerét is működtetnék, egyszerre használva a meghajtáshoz a vitorlákat és az elektromos motorokat.

Mindezen megoldások révén a Manta a környezetbarát szállítás és a körforgásos hulladékkezelés technológiai mintaeszköze lehet. Néhány év azonban kell még ahhoz, hogy a hajó tengerre szálljon: az építését 2022-ben kezdik el, és várhatóan 2024-ben Délkelet-Ázsiában kezdi meg a tengerek tisztítását.

Forrás: livingcircular.veolia.com