A rohanó világban egyre többen döntenek az online vásárlás mellett a fizikai boltlátogatások helyett, amikor lehetőségük van választani a kettő közül. Az internetes rendelés esetén ki kell jelölnünk azt is, hogy a csomagot házhoz szállítsák, vagy pedig csomagponton keresztül szeretnénk átvenni. Habár a házhoz szállítás népszerű módja a csomagátvételnek, azonban, ha túlzásba esünk, sokat ártunk vele a környezetünknek.
Egy 2021 novemberében publikált jelentés alapján a házhoz szállítások száma 2030-ra megduplázódhat Londonban. Az erre a célra használt, benzines és dízelüzemű furgonok száma emiatt hatalmas mértékben növekszik. Azonban a futárcégek körében az elektromos furgonokra való átállás sajnos lassabb, mint a személyautók esetében, és a hatalmas városi forgalom miatt nem is ez a legjobb megoldás a probléma kezelésére. A szennyezés visszaszorítása érdekében a legideálisabb vásárlói magatartás az lenne, hogy aki fizikailag képes rá, az elsétáljon a legközelebbi csomagpontokra, és saját maga vigye haza a megrendelt terméket.
Kutatás
A Behavioural Insight Team a fenti probléma kapcsán azt vizsgálta Anglia fővárosában, hogy mivel lehet a leginkább arra sarkalni a vásárlókat, hogy az ajtóig szállítás helyett a csomagpontos átvételt válasszák. A kutatás során az internetes vásárlás felhasználói felületének kialakítását módosították, és különféle csoportokat kértek fel három termék online megvásárlására. A termékeket úgy választották ki, hogy különböző árkategóriát képviseljenek, eltérő méretűek és súlyúak legyenek, feltételezve, hogy ezek a tényezők befolyásolni fogják a résztvevők döntését.
A felmérés készítői három, véletlenszerűen kiválasztott emberekből álló csoportot és egy kontrollcsoportot állítottak össze. A három vizsgálati csoportot három különféle módon próbálták befolyásolni a döntésükben, hogy házhoz szállítást vagy csomagpontos kiszállítást válasszanak, míg a kontrollcsoportnak lehetősége volt szabadon dönteni az átvétel módjáról.
Az első csoport számára a vásárlási folyamat végén alapértelmezett választásként jelölték meg a csomagpontos átvételi lehetőséget. A második csoport esetén a vásárlási felületen a felmérés összeállítói az átvételi mód környezetbarát mivoltára, illetve a házhoz szállítás szennyező voltára rávilágító állításokat helyeztek el. Ezekre az üzenetekre zöld és piros színnel is ráerősítettek. A harmadik csoportnál mindössze annyit módosítottak a kutatók a vásárlási felületen, hogy feltüntették, milyen távolságra van a legközelebbi felvevőpont.
Reményt keltő eredmények
Az összesített eredményből kiderül, hogy mindhárom termék megrendelése esetén a környezettudatosságot hangsúlyozó dizájn volt a legnagyobb hatással (a résztvevők 71,2%-a választotta a csomagpontot) a megkérdezettekre, a második helyen a kényelem végzett (62,6%), harmadik helyen pedig az alapértelmezett beállítás (47,0%). Érdekesség, hogy a felhasználói felülettel nem befolyásolt kontrollcsoport esetén a csomagpontra rendelés aránya csupán 40,2%-ot tett ki.
Az eredményeket árnyalja, hogy a terméktípusok esetén azonban nem találtak szignifikáns eltérést abban, hogy a kitöltők a házhoz szállítást vagy a csomagpontos átvételt választották.
A csomagpont mellett döntők esetében 4 emberből átlagosan 3 menne gyalog a csomagjáért, és 1 választaná az autót, míg a házhoz szállítás esetén minden egyes címzetthez a teljes kiszállítási útvonalat furgonnal tenné meg a termék. A kutatás eredményét a jövőben például arra lehet használni, hogy az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek a leginkább bevált módszert építsék be webshopjaikba, ezzel ösztönözve a vásárlókat a csomagpontos átvételre. Mindez számos előnnyel járna a vásárlók, a webshopok, futárok, sőt még a bolygónk számára is. A csomagpontok választása esetén a futárnak egy helyre kell vinnie több ember csomagját, és nem kell elmennie az összes háztartásba. Ezzel jóval kevesebb káros anyag jut a levegőbe, és a kiszállítás logisztikai összetettsége is egyszerűbbé és gyorsabbá válik. Ráadásul a vásárlónak sem kell szabadságot kivennie, vagy más módon megoldania azt, hogy a kiszállítás napján át tudja venni a rendelését. Akkor megy érte, amikor csak szeretne, mert a csomag megvárja.
A webshopok üzemeltetőinek célszerű lenne megfontolnia, hogy bevezessenek-e egy ilyen apró és kevés erőforrást igénylő változtatást felületeiken, mert látszólag a vásárlók egy részében megjelent az igény, hogy döntéseik során a fenntarthatóságot is figyelembe vegyék.
Forrás: G7, The Behavioural Insight Team