Az aktuális közlekedési módunk kiválasztása mindennapi döntés, azonban túl a személyes preferenciáinkon célszerű a környezetvédelmi szempontokat is szem előtt tartanunk. Világszerte megoszlik annak aránya, hogy az egyes országok, területek lakói milyen formában közlekednek mindennapjaik során. De vajon hol, mi a legjellemzőbb?
Rafael Prieto-Curiel (Complexity Science Hub) és Juan P. Ospina (EAFIT Egyetem) a Science Directen elérhető kutatásából kiderül, hogy a világ mely területére milyen közlekedési módok a legjellemzőbbek. A vizsgálathoz 61 ország 800 városából gyűjtöttek adatokat, hogy felrajzolhassák a közlekedés modális térképét. Az adatokból a visualcapitalist.com készített látványos adatvizualizációt.
Amerika négy keréken
Talán senkinek sem újdonság, hogy az Egyesült Államokban és Kanadában az emberek igen nagy mértékben hagyatkoznak autóikra, ráadásul mindez független a városok méretétől. Észak-Amerikában a megkérdezettek 92%-a az autós közlekedést preferálja, így mindössze a válaszadók 5%-a jut a tömegközlekedésre, s még náluk is kevesebben, 4% tette le voksát a gyaloglás vagy kerékpározás mellett.
A kontinens északi része annyira kiugróan autópárti, hogy bőven meghaladja, sőt egyedüliként húzza fel 50% fölé a világátlagot.
Globális autóuralom
A vizsgált amerikai, európai és ázsiai országok átlagosan 51%-a autózik, míg 26% a tömegközlekedést preferálja, és csupán 22% választja a gyaloglást és biciklizést. Amerikát az autózás kedvelésében Dél-Európa követi, itt 50%-ot tesz ki a közlekedési mód aránya, a dobogó harmadik fokára pedig Észak-Európa fért fel 48%-kal.
Azonban Dél- és Közép-Amerikában, valamint Dél- és Kelet-Ázsiában a tömegközlekedés uralkodik, ezekben a régiókban az autózás aránya nem éri el a 30%-ot. Cserébe ezeken a területeken igen magas a tömegközlekedést használók aránya a világátlaghoz képest, amely 26%-ot tesz ki.
Ami a lehető legkörnyezetkímélőbb utazási módot illeti, a gyaloglás vagy kerékpározás Dél-Ázsiában a legelterjedtebb, itt az emberek 39% választja ezt a módot, a régióban pontosan ugyanennyien élnek a tömegközlekedés lehetőségével is.
Rosszabb is lehetne, de van még hova fejlődni
Ha a kiugró adatnak számító Egyesült Államokat levennénk a listánkról, akkor máris szebb lenne a helyzet, sőt, globálisan túlsúlyba kerülne a környezetkímélőbb közlekedési módok aránya, mint a tömegközlekedés vagy kerékpározás. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy a terület nagysága és a népsűrűség függvényében ezek a néhol alacsony százalékok így is rengeteg autót és légkörbe pöfékelt károsanyagot jelenthetnek. A kutatás témája fontos, és érdekes látni, hogy a világ különböző tájain milyen közlekedési módokat preferálnak az emberek, azonban még több és szélesebb spektrumúvizsgálatra lenne szükség, hogy minél pontosabban fel lehessen mérni, milyen környezeti hatásokkal jár egy egyszerű, mindennapi döntésünk, mint hogy milyen közlekedési módot válasszunk.
Források: sciencedirect, visualcapitalist