Sokan szeretnének részesei lenni a Barbie-trendnek, de vajon fenntartható-e? A nagy cégek mind kihasználják a pink arculatot, arra ösztönözve minket, hogy olyan termékeket is beszerezzünk, amire talán nincs is szükségünk. Mit tehetünk mi, és mit a cégek, hogy megmaradjunk trendinek és fenntarthatónak?
A trend következménye
Az idei év középpontjában Barbie áll, amióta megjelent a főszereplésével készült mozifilm. Mindenki részese akar lenni a pink káprázatnak. A trendet meglovagolva számos fast fashion márka tervezett hivatalos Barbie-kollekciót, mint a Forever 21, a Zara vagy a Primark. A NYX Cosmetics kiadott egy Barbie ihlette sminkkészletet, egy brazil Burger King pedig még rózsaszín barbecue-szószt is készített. A probléma ezekkel a hatalmas marketingkampányokkal az, hogy rengeteg pazarlást okoznak. A trendek jönnek és mennek, és az ez idő alatt beszerzett áru végül a kukában végzi, hiszen sokan csak azért vásárolják meg ezeket a termékeket, hogy posztolhassák a közösségimédia-platformjaikon. Ha ez megtörtént, ezek a tárgyak nem sok célt szolgálnak. De mit sugall a Barbie?
Amikor a rózsaszín zöldre vált
Ha a fenntarthatóságra gondolunk, nem biztos, hogy az első gondolataink közt fog szerepelni a játékbabák ikonja, hiszen anyaghasználatát tekintve műanyagból készül. Így nem mondhatjuk, hogy a cég fenntartható. Vagy mégis?
A Mattel vállalat célja, hogy 2030-ra teljesen megszüntesse a műanyaghulladékot a Barbie játékai és csomagolása tekintetében. Ehhez az újrahasznosított, újrahasznosítható vagy bioalapú műanyagokat kívánnak felhasználni. Emellett a cég a babák ruházatának 75 százalékát fenntartható anyagokból, természetes és újrahasznosított szintetikus szálakból szeretné készíteni a következő évtizedig.
A Barbie új kampánya a „the Future of Pink is Green” (A jövő rózsaszíne a zöld). A műanyag alkatrészeket főként hivatalos hulladékgyűjtő rendszer hiányában vízfolyásokban található műanyagforrásokból készítik. A termékcsalád része az Eco-Leadership Team, melyben egy megújuló energiával foglalkozó mérnök Barbie, egy környezetvédelmi szószóló Barbie, egy fenntarthatósági vezető Barbie és egy természetvédelmi tudós Barbie is megtalálható. Valamint az „Inspiring Women” (inspiráló nők) termékcsalád is bővült egy dr. Jane Goodall babával. Jane Goodall a tanzániai vadon élő csimpánzokkal végzett munkájáról híres. Célja a majmok védelme és hogy inspirálja a gyerekeket a környezetükkel való kapcsolat kialakítására.
A vállalat továbbá olyan játékvisszavételi programot indított, amely a régi játékokból származó műanyagok visszagyűjtését és újrafelhasználását támogatja. A Mattel már sikeresen csökkentette a legóblokkokhoz felhasznált műanyag mennyiségét, és néhány játékukat már bioalapú műanyagból készítik.
Tudatos trend
Azt már tudjuk, hogy a Mattel mire vállalkozott azért, hogy környezetbarát legyen. Reméljük, hogy maradéktalanul teljesíteni is fogják ígéreteiket, és a jövő gyermekei már sokkal fenntarthatóbb Barbie-kal játszhatnak. De mit tehetünk mi?
Nem kell feltétlenül lemondanunk a Barbie-trendről, csak érdemes tudatosabb döntéseket hoznunk. A fast fashion márkák elkerülhetőek, ha minőségi darabokba fektetünk, melyek hosszú évekig gardróbunkban maradnak. Felkereshetünk butikokat, használtruha-boltokat vagy vintage boltokat. Ha nagyon nincs más lehetőségünk, akkor a fast fashion termékek közül is találhatunk fenntarthatóbb darabokat. Ha vigyázunk rájuk, és többször is hajlandóak vagyunk felvenni ezeket, nem csak egy kép erejéig, akkor tovább élvezhetjük a ruhadarabokat. Azonban érdemes alaposan utánanéznünk a márkáknak, hogy mennyire etikusak és fenntarthatóak. Járjunk utána, hogy ilyen anyagokkal dolgoznak, hol és milyen körülmények között készül a termék!
Még az apró változtatások is sokat jelenthetnek, így megéri odafigyelnünk. A Barbie-őrület mindenkihez eljut. Miért ne hordozhatna egy fenntarthatóbb üzenetet is az emberek számára?
Források: Mattel, Happyeconews, Inhabitat, Heatmap