Gondoltad volna, hogy a szállodák egyetlen egyszerű trükkel is jelentősen csökkenthetik ökológiai lábnyomukat? A fenntarthatóság egyre nagyobb szerepet kap a különböző ágazatokban, így a vendéglátásban is igyekeznek jobban odafigyelni rá. Egy friss kutatás szerint már apró változtatások az étlapon elegendőek lehetnek ahhoz, hogy több vendég válassza a vegetáriánus fogásokat, ezzel pedig érezhetően visszaszorulhat a szállodaipar szén-dioxid-kibocsátása.
Mennyit számít egy átrendezett étlap?
A Surrey Egyetem kutatói azt vizsgálták, hogy mennyire befolyásolja a vendégek döntéseit az étlap szerkezete. A kutatás során két brit szállodában végeztek titkos terepkísérleteket összesen 647 résztvevő bevonásával, amely során a vendégek két menüvel találkozhattak: a hagyományos mellett a kínálatukat úgy alakították át, hogy a vegetáriánus fogások az első helyekre kerüljenek.
A kutatók emellett egy másik pszichológiai trükköt, a bandwagon-hatást is kipróbáltak, amely szerint az emberek hajlamosak követni a többséget. Ennek lényege, hogy a vendégek számára azt az üzenetet közvetítették, hogy a vegetáriánus ételek a legnépszerűbbek. Kiderült, hogy az étlap átrendezése sokkal hatékonyabb eszköz volt, mint a szöveges meggyőzés.
Sofie Voss, a tanulmány vezető szerzője szerint „ha a szállodák jobban átgondolják, hogyan mutatják be az ételeket, azzal lehetőséget adhatnak a vendégeknek, hogy fenntarthatóbb döntéseket hozzanak. Ez nem csupán a húsfogyasztás csökkentéséről szól, hanem egy olyan környezet kialakításáról, ahol a növényi alapú étrend a norma, nem pedig a kivétel.”
Kevesebb hús, biztosabb jövő
Az élelmiszertermelés a globális üvegházhatású gázkibocsátás közel egyharmadáért felelős, és ennek jelentős részét a húsipar adja. A Nature Food 2021-es tanulmánya szerint, ha az emberiség fokozatosan áttérne a növényi alapú étrendre, akkor 2050-ig 547 gigatonna szén-dioxid kibocsátását tudná elkerülni – ez nagyjából 15 évnyi globális kibocsátásnak felel meg.
A húselőállítás jelentős mennyiségű vizet és földterületet igényel. Egy kilogramm marhahús előállításához körülbelül 15 000 liter víz szükséges, ráadásul a szarvasmarha-tenyésztés miatt évente akár egymillió hektár erdőt vágnak ki, különösen az Amazonas vidékén.
A fenntarthatóság az ületi világban is egyre fontosabb
A környezetbarát megoldások egyre inkább beépülnek az üzleti döntésekbe. Nemcsak a fenntarthatóság iránti növekvő fogyasztói igény, hanem a klímaválság kézzelfogható hatásai is erre ösztönzik a vállalatokat.
- A British Airways és a Lufthansa egyes járatain az alapértelmezett menü már vegetáriánus.
- Az IKEA 2025-re azt tervezi, hogy az élelmiszerkínálatának fele növényi alapú lesz.
A Surrey Egyetem kutatása világosan megmutatta, hogy a környezetvédelem nem feltétlenül igényel drasztikus változtatásokat. Olykor egyetlen étlap átrendezése elég ahhoz, hogy több ember válassza a növényi alapú ételeket. A vendéglátóipar szereplőinek most adott a lehetőség, hogy egyszerű, de hatékony módszerekkel csökkentsék ökológiai lábnyomukat. A változás sokszor apró lépéseken múlik.
Forrás: ScienceDaily, Nature