Az egyszer használatos kávéspoharak egyre növekvő mennyisége kihívás elé állítja a világot. Naponta milliónyi fogy belőlük, gyűjtésük nincs megoldva, az újrahasznosításuk pedig nehézkes. Az Egyesült Királyságban erre igyekszik megoldást nyújtani a Veolia, a körkörös gazdasági modellre alapozva.
Az eldobható kávéspoharak többsége vagy hulladéklerakókba kerül, vagy egész egyszerűen elégetik őket. Ennek megelőzésére a Veolia országos gyűjtő és újrahasznosító rendszert hozott létre az Egyesült Királyságban.
„Ma legalább négyszer annyi kávézó működik, mint 2000-ben, és minden ötödik ember naponta jár kávézóba” – áll a Képviselőház Környezetvédelmi Ellenőrző Bizottságának 2018-ban közzétett jelentésében. Az ezeken a helyeken elfogyasztott forró italok közel felét eldobható poharakban értékesítik. Ennek eredményeként az Egyesült Királyságban évente 2,5 milliárd pohár végzi a szemetesben egyszeri használat után.
Az újrahasznosítást megnehezíti a poharak összetétele is, ezért 400 pohárból mindössze egyet hasznosítanak újra. Az eldobható poharak ugyanis papírból és egy vékony polietilén rétegből készülnek, amelyeket hőkezeléssel olvasztanak egybe. A műanyag bevonat ugyan tartóssá és vízzáróvá teszi a poharakat, viszont megnehezíti az újrahasznosítást. Bár mindkét anyag újrahasznosítható, előbb szét kell választani őket, ami sokkal bonyolultabbá teszi a folyamatot.
Országos újrahasznosítási rendszer
A Veolia csoport 2017-ben kezdte kidolgozni azt az országos szintű rendszert, amely az eldobható kávéspoharak problémájára megoldást nyújthat. Az Egyesült Királyságban egy olyan szolgáltatást indított el, amely lehetőséget biztosít vállalatoknak és intézményeknek a használt poharak begyűjtésére, amelyeket egy essexi üzembe küldenek tisztításra és feldolgozásra. A gyűjtőket úgy alakították ki, hogy a poharakat és a műanyag tetőt külön lehessen rakni, és az esetleges megmaradt folyadék kiürülhessen. A poharakat ezután a Veolia előzetes egyeztetés után átveszi. Az essexi központban ezeket tisztítják és fertőtlenítik, majd egy olyan üzembe küldik tovább, ahol a papír és a műanyag réteget szétválasztják egymástól. A szétválasztás után a papír újra felhasználhatóvá válik.
A rendszer kifejlesztését segítette az együttműködés olyan kávézóláncokkal, mint a Costa Coffee vagy a Starbucks, akik kipróbálták a megoldást. Az ebből nyert tapasztaltok és a brit YouGov cég 2017-es tanulmánya alapján tudott a Veolia valós igényeken alapuló szolgáltatást kialakítani. A kutatásból kiderült, hogy a fogyasztók nagy többsége (88%) hajlandó lenne külön hulladékgyűjtőt használni annak érdekében, hogy a használt poharak újrahasznosítását biztosítsák.
Évekkel a szolgáltatás elindítása után a Veolia partnerei elégedettek. Az essexi gyárból kikerülő, a kávézókban értékesített, újrahasznosított termékek, például kis jegyzettömbök vagy táskák nemcsak kézzelfogható eredményei a körkörös modellnek, de a vendégek tudatosságát is növelik.
Forrás: livingcircular.veolia.com