Written by

A világ első 100 százalékban napenergiával működő vonata

Egypercesek, home_slider| Views: 2351

Az ausztráliai Byron Bay Railroad Company azzal az ötlettel állt elő, hogy egy régi mozdony felújításával megalkotják a világ első, kizárólag napenergiával működő vonatát.

Az utasok örömére világszerte állítanak helyre és újítanak fel elhagyott vasútvonalakat és misztikusnak tűnő régi mozdonyokat. Az ausztrál Byron Bay Railroad Company vonata is ebbe a kategóriába tartozik. A felújított vonat gyönyörű téglavörös kocsijai és vintage bőrpadjai igazán szemet gyönyörködtetőek. A különbség más hasonló járművekhez képest, hogy ez a vonat nem gőzzel vagy dízellel működik. A világ első olyan elektromos vonatáról van szó, amelyet teljes egészében a napenergia hajt. Egyszerre nyújt időutazást a múltba és betekintést a megújuló energiák jövőjébe.

Forrás: Byron Bay Train | Facebook

Az ötletgazda Brian Flannery, egy ausztrál üzletember, aki a szénnek köszönhetően tett szert vagyonára. Flannery egy olyan alternatív közlekedési módot keresett, amely az Új-Dél-Walesi Byron Bay városban (Sydneytől 800 km-re északra) található luxus szállodájának vendégeit szolgálná ki. Úgy döntött, hogy a használaton kívüli vasútvonalat újítja fel, és egy régi, a második világháború után épült dízel vonatot napenergia-meghajtásúvá alakít át. A vonat 2017. december 16-án indult első útjára.

A Brian Flannery által alapított nonprofit szervezet, a Byron Bay Railroad Company lecserélte a mozdony egyik dízelmotorját lítium-ion akkumulátorra; a másik dízelmotort meghagyták sürgősségi megoldásként áramkimaradás esetére. Az akkumulátor áramellátásához két fotovoltaikus panelt helyeztek el: az egyiket a vonat tetejére, a másikat a North Beach állomás tetejére. A panelek által gyűjtött napenergiát az akkumulátorba továbbítják – vagy utazás közben, vagy akkor, amikor a vonatot az állomás van. Emellett olyan fékrendszert építettek be, amely a fékezés során a vonatatómotorokat generátorokká alakítja át.

Forrás: Byron Bay Train | Facebook

Ezeknek a technológiáknak, valamint viszonylag kis súlyának köszönhetően a vonat rövid és sík útvonalon kizárólag napenergiával képes közlekedni. A Byron Beach és a North Beach állomások közötti 6 km-es oda-vissza út 5 kWh napenergiát igényel. A többlet energiát visszatáplálják a helyi hálózatba. A projektmenedzser szerint egy év alatt 60 000 kWh került vissza a helyi hálózatba, ami tizenkét háromfős háztartás által fogyasztott energia mennyiségével egyenértékű. Így összességében pozitív az energialábnyoma.

Az összesen 92 ülőhellyel rendelkező vonat egész évben jár, december 25. kivételével. Az innovatív megoldás számos díjat is hozott Byron Bay Railroad Company számára.

Magyarországon is találunk kezdeményezéseket napelemmel működő közlekedés kialakítására. A királyréti erdei vasút kocsijai napelemmel vannak felszerelve, viszont nem ez biztosítja a teljes energiaszükségletet.

 

Forrás: livingcircular.veolia.com, byronbaytrain.com